Burmistrz Zwolenia informuję, iż przystępuje do kontroli nieruchomości niezamieszkałych w zakresie posiadania aktualnej umowy na odbiór odpadów komunalnych gdzie zgodnie z zapisami ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach taki obowiązek występuje raz na 2 lata. Dotyczą one wyłącznie właścicieli nieruchomości, których nie obejmuje system gminny.
Zgodnie z art. 6 ust.1 pkt 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2024 r., poz. 399), właściciele nieruchomości, którzy nie są obowiązani do ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na rzecz gminy zobowiązani są do udokumentowania w formie umowy korzystania z usług wykonywanych przez uprawiony podmiot posiadający aktualny wpis do Rejestru Działalności Regulowanej w zakresie odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, prowadzonego przez Burmistrza Zwolenia, przez okazanie takich umów i dowodów uiszczania opłat za te usługi.
Informacje o podmiotach odbierających odpady komunalne z terenu Gminy Zwoleń są dostępne na stronie internetowej www.zwolen.pl w zakładce: MIASTO I GMINA → GOSPODARKA ODPADAMI → PODMIOTY ODBIERAJĄCE ODPADY KOMUNALNE Z GMINY ZWOLEŃ
Do nieruchomości niezamieszkałych, czyli takich, na których nikt nie mieszka,
a wytwarzane są odpady komunalne zalicza się np. budynki użyteczności publicznej, placówki oświatowe, lokale handlowe, gastronomiczne, zakłady rzemieślnicze, usługowe, produkcyjne, warsztaty, sklepy, cmentarze itp.
W sytuacji, gdy nieruchomość posiada dwie części: przeznaczoną na cele mieszkalne oraz przeznaczoną na działalność gospodarczą, właściciele nieruchomości powinni zawrzeć odrębną, dodatkową umowę na wywóz odpadów komunalnych niewytwarzanych w gospodarstwie domowym. Jeżeli dotychczas właściciel nieruchomości niezamieszkałej nie zawarł umowy na odbiór odpadów komunalnych, zobowiązany jest do niezwłocznego wykonania tego obowiązku.
WAŻNE!!!
W trakcie kontroli właściciel nieruchomości niezamieszkałej zobowiązany będzie do okazania:
- umowy na odbiór odpadów komunalnych zawartej z wybranym podmiotem odbierającym odpady komunalne wpisanym do Rejestru Działalności Regulowanej prowadzonego przez Burmistrza Zwolenia,
- dowodów potwierdzających uiszczanie opłat za te usługi od stycznia 2024 r. (rachunki, faktury)
Zgodnie z art. 4d ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości porządku w gminach wytwórcy odpadów komunalnych są obowiązani do selektywnego zbierania odpadów komunalnych zgodnie z wymaganiami określonymi w regulaminie oraz w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 4a ust.1.
UWAGA!
Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, artykułem 6 ust. 1c wprowadziła obowiązek, że umowy na odbiór odpadów komunalnych muszą zapewniać odbiór wszystkich frakcji odpadów, zgodnie z wymaganiami określonymi w Rozporządzeniu Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 10 maja 2021 r. w sprawie sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów oraz
w Regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Zwoleń.
Umowa, której postanowienia nie zapewniają odbioru wyżej wymienionych frakcji odpadów komunalnych powinna zostać dostosowana do obowiązujących wymagań określonych w ustawie.
W związku z powyższym wszyscy przedsiębiorcy z terenu naszej gminy, którzy do tej pory nie zawarli jeszcze takiej umowy, zobowiązani są niezwłocznie tego dokonać. Brak posiadania umowy na odbiór odpadów komunalnych, wg zapisów art.10 ust. 2 i 2a Ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, kto nie wykonuje obowiązków wymienionych w art. 5 ust.1 podlega karze grzywny.
Burmistrz Zwolenia
/-/ Arkadiusz Sulima